22 dagar kvar <3

den senaste tiden har det varit mycket med lilla killeni magen, eftersom han har visat sig vara så liten och inte växt så pass mycket han skulle... två gånger i veckan har jag kollat flödet från moderkakan genom navelsträngen med ultraljud. två gånger i veckan har jag även fått göra CTG-kurva för att mäta sammandragningar och bebisens hjärt-ljud. Varannan vecka har jag fått göra ett tillväxtultraljud där man mätt bebis för att se hur stor han blivit och på ett uniufär räkna ut vad han väger.
allt detta har jag gjort på danderyd. sen har jag också fått komma in några extragånger eftersom jag har haft ont och mycket sammandragningar. förra veckan trodde man att jag skulle behöva bli igångsatt eftersom bebis inte växte tillräckligt och procenten undervikt ökade från kontroll till kontroll. att bebisen har 22% undervikt anses vara normalt men lillkillen hade tillslut sjunkit ner till hela 33,4%. men eftersom han verkade må så pass bra i övrigt och alla andra tester såg så bra ut bestämde man sig för att vänta med att ta ut honom tills procenten var35. men i torsdags när jag var på tillväxtultraljud hade han tjockat på sig rejält! hans procent var nu bara 28,6% och han hade gått upp nästan 500g så nu väger han enligt mätningarna 2075g. eftersom allt såg så bra ut slipper jag åka till danderyd 2-3 gånger i veckan och kommer istället bara behöva träffa min barnmorska som vanligt 1 gång varje-varrannan vecka. till danderyd har jag inte tid förrens den 10 mars (3 dagar innan BF).
så nu är det bara att vänta och se när han bestämmer sig för att han vill komma ut självmant.

i väntan på min egna lägenhet bor jag nu i täby hos en vän och det fungerar jätte bra :) dock är det kattförbud i lägenheten så han får bo hos stefans bror micke tills jag har flyttat. men jag har i alla fall sällskap av underbara homer som man kan ligga på soffan och mysa med :)

Jag har sett till att tvätta alla babykläder så att allt är klart och har mer eller mindre packat BB-väskan, jag vet i alla fall var alla saker ligger som ska med :P jag har köpt blöjor och våtservetter så det finns hemma när vi väl kommer hem från BB.
Lillkillens farföräldrar har införskaffat resterande av de saker som jag hade kvar att köpa så nu har jag allt jag behöver inför lillens ankomst :) det känns tryggt att veta att sllt är klart så det inte blir någon panik när han väl bestämmer sig för att komma.

eftersom det har varit så mycket den senaste tiden har jag inte orkat skriva och uppdatera, inte heller eftersom det varit väldigt upp och ner med hur lillen mådde och så. men från och med nu ska jag försöka skriva mer. tråkigt nog har jag även missat att ta bilder på magen men jag tog i början av veckan som jag ska lägga upp. den har växt otroligt mycket måste jag säga och alla runt om mig komenterar det, fast dfe e kanske inte så konstigt :P
jag har i alla fall inte fått några bristningar på magen ännu och hoppas att jag slipper det den korta tiden som är kvar.

Har haft den där molande mensvärks liknande känslan som jag haft tidigare när han varit på gång. de senaste dagarna har den kommit och gått, samma sak med sammandragningarna så vi får se kanske kommer han i veckan men å andra sidan har jag hört att man kan ha liknande känningar i några veckor det behöver inte betyda nått men samtidigt gick det väldigt fört de andra gångerna.


som de ser ut nu:

mitt blodtryck: 80/115
bebis BPM: 120-158
SF-mått: 34cm
Äggvita i urinen: 0
CRP: 2
bebis vikt: 2075g
Min vikt: 72 kilo (sammanlagt +9kg)

jag hoppas att denna uppdatering gör upp lite för den senaste tiden även om den kanske blev lite rörig :P om det är nått ni undrar över är det bara att skriva en komentar och fråga.

Kommentarer
Postat av: emelie

Hej! vad kul att läsa nu när du uppdaterat, väldigt bra att killen vuxit, så ni sluppit ta ut han ännu! hoppas nu att han vill stanna kvar till BF :) själv hoppas jag att min bebbe skulle vilja komma ut tidigare för det börjar bli lite tungt ;p ha det bra!! :)

2010-02-20 @ 20:01:48
URL: http://emmepreg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0